Wat rijdt er beter dan een fiets die tiptop in orde is en mooi blinkt? Zorg er daarom voor dat jouw fiets tijdig nagezien wordt en vermijd zo ook grote kosten en defecten aan je fiets. Ideaal hiervoor is ons uitgebreid winteronderhoud.

Een fiets kan soms serieus afzien in ons Belgenlandje waar het weer niet altijd even schitterend is. Maar doorwinterde fietsers laten zich niet afschrikken door wat regen en trotseren weer en wind met hun favoriete stalen ros. Of als de racefiets op stal gaat in de winterperiode, halen velen hun mountainbike boven om modder en sneeuw te trotseren. We moeten er dan ook geen tekeningetje bij maken dat het materiaal het zwaar te verduren krijgt in deze omstandigheden. Je moet in deze soms erg zware omstandigheden dan ook volledig kunnen betrouwen op je fiets dat deze je niet in de steek laat. Daarom is het uiterst belangrijk dat je materiaal altijd goed onderhouden is en vlekkeloos functioneert. Speciaal hiervoor bieden wij ons uitgebreid winteronderhoud aan. Wat dit precies inhoudt en hoe we te werk gaan, kunnen jullie hieronder ontdekken:

  • Volledige demontage van alle onderdelen zodat de fiets helemaal gereingd kan worden en de lak nog een extra beschermingslaag krijgt met een speciale behandelende polish spray waardoor het vuil zich veel minder aan de fiets gaat hechten. Hierdoor ziet de fiets er terug als nieuw uit en geef nu zelf toe: niets dat zo prettig rijdt als een mooie fiets die blinkt als een spiegel!
  • De volledige aandrijving (ketting, tandwielen, crankstel, voor- en achterderailleur) wordt dan ook nog eens apart ontvet en proper gemaakt. Met onze speciale tool controleren we dan ook de slijtage van de ketting en wordt deze indien nodig vervangen zodat de fiets vlekkeloos schakelt en het risico op een kettingbreuk tot een minimum wordt herleid.
  • Als alle onderdelen helemaal proper zijn, wordt de fiets onderdeel per onderdeel terug gemonteerd. Hierbij worden alle onderdelen gecontroleerd op slijtage of defecten en vervangen indien nodig zodat u met een gerust gemoed weer de baan op kunt.
  • Balhoofd en trapas worden terug in het frame gemonteerd met een speciale montagepasta zodat de lagers beschermd zijn tegen inkomend vocht en niet kunnen gaan kraken. Dan worden deze spelingvrij afgesteld.
  • Ook de zadelpen wordt gedemonteerd (nadat de zadelhoogte is opgemeten), proper gemaakt en met een speciale montagepasta weer gemonteerd op identiek dezelfde hoogte. Dat dit gebeurt is ook heel belangrijk om te vermijden dat de zadelpen na verloop van tijd helemaal vast komt te zitten in het frame.
  • Als alle onderdelen gemonteerd zijn, komen de wielen aan de beurt. 1 van de belangrijkste onderdelen van een goed bollende fiets zijn uiteraard de wielen. Deze worden ontdaan van de banden, die tevens gecontroleerd worden op slijtage en eventuele beschadigingen. Hierna worden de naven open gehaald en gereingd. De lagers worden dan terug helemaal ingevet en weer gemonteerd. De as wordt dan terug spelingvrij afgesteld en hierna kunnen we de spaakspanning gaan controleren. Een goede en gelijkmatige spaakspanning is onontbeerlijk om het risico op spaakbreuk te verkleinen. De wielen worden dan met behulp van onze professionele wielrichter terug helemaal gecentreerd. Dan kunnen de banden er weer op en worden ook de wielen in de fiets gestoken.
  • De binnen- en buitenkabels worden uitgebreid gecontroleerd dat deze niet verroest zijn wat een slechte werking van remmen of versnellingen kan veroorzaken. Bij de binnenkabels is het heel belangrijk om erop te letten dat deze nergens uitgerafeld zijn want dan is een kabelbreuk niet ver meer af. Stel je maar eens voor dat de kabel het begeeft wanneer je plots bruusk moet remmen. Dit kan dus ook vermeden worden door een goed onderhoud en controle van je fiets.
  • Alle bouten en moeren van de fiets worden met behulp van een momentsleutel op het correcte moment aangetrokken om te voorkomen dat bouten kunnen loskomen of afbreken
  • Dan worden de remmen perfect afgesteld en ook de remblokken gecontroleerd op slijtage. Een goed werkende rem is ten slotte van levensbelang. Ook de versnellingen worden terug afgesteld zodat je elk obstakel onderweg probleemloos kunt overwinnen. De ketting en alle bewegende onderdelen worden dan ook nog eens gesmeerd met een speciale olie om slijtage tegen te gaan en een perfecte werking te garanderen
  • Indien de fiets voorzien is van verlichting wordt deze ook gecontroleerd zodat je 's avonds veilig de baan op kunt.

 

Zoals je ziet wordt elk boutje van de fiets grondig nagekeken om het risico op defecten te minimaliseren. Niemand staat tenslotte graag aan de kant met een kapotte fiets tijdens een gezellig fietstochtje met het gezin of 's morgens vroeg onderweg naar zijn of haar werk. Vermijd dit dus door ons uitgebreid winteronderhoud. Tijdens de winterperiode gaan veel fietsen ook tijdelijk op stal door het slechte weer en worden weer bovengehaald tegen het voorjaar wanneer het zonnetje weer wat vaker schijnt. Als er vocht in de lagers geraakt en de fiets staat een tijd droog binnen, kan dit vocht ervoor zorgen dat de lagers binnenin gaan roesten en alles vast komt te zitten. Zorg er daarom dus voor dat dit niet gebeurt en vermijd zo ook kosten van vastgeroeste trapassen of wielnaven. Bovendien staat uw fiets helemaal klaar wanneer het seizoen terug begint en vermijdt u langere wachttijden voor onderhoud tijdens het hoogseizoen.

Ons winteronderhoud gebeurt aan een vaste prijs, ongeacht hoe lang er aan de fiets gewerkt wordt. Onderdelen die eventueel moeten vervangen worden, zijn niet inbegrepen in de prijs.

Maak dus tijdig uw afspraak en zorg ervoor dat uw fiets perfect in orde is voor het nieuwe seizoen!