Je kunt er letterlijk niet meer naast kijken tegenwoordig: de nieuwste trend zijn de bredere banden op zowel racefietsen als mtb's. Maar de grote vraag is meestal: hoe breed kan ik gaan op mijn huidige wielset?

Een andere vraag die we ons kunnen stellen is: wat is eigenlijk het voordeel van een bredere band? Vele mensen zullen de wenkbrauwen fronsen als we stellen dat een brede band beter bolt dan een smallere. Maar toch is dit effectief zo. Eerlijkheidshalve moeten we deze stelling ook enigszins relativeren en een aantal voorwaarden opleggen. Om onze zin helemaal correct te maken moeten we eigenlijk zeggen: een brede band bolt beter dan een smallere band wanneer de druk in beide banden identiek is. Dit kunnen we makkelijk uitleggen aan de hand van de tekening hiernaast. Bij een gelijke bandenspanning (zonder belasting op de wielen) hebben brede en smalle banden een even groot rijvlak. Wanneer we gaan fietsen, dan gaan we deze banden dus belasten en dan gaan we zien dat de brede banden vooral zijdelings gaan uitzetten en niet zozeer in lengterichting (S). Bij een smalle band is dit net het tegenovergestelde, hier gaat de band vooral in de lengterichting (S) afvlakken waardoor je dus een groter raakvlak met de grond krijgt, wat resulteert in meer rolweerstand.

Eerst is men van 23mm banden overgestapt naar 25mm banden. Met de opkomst van de schijfrem op de racefiets verdween de klassieke hoefrem en kon men makkelijk extra ruimte creëren waardoor het nu dus niet abnormaal is om 28mm of 32mm banden op een racefiets te monteren zonder aan snelheid in te boeten. Wat men met deze bredere banden ook bekomt is meer comfort, wat toch interessant is zeker naar langere ritten toe.

Waarom fietst men in het profpeloton dan niet rond met brede banden zullen veel mensen nu denken. De reden daarvoor is dat men een smalle band veel harder kan oppompen, om zo de rolweerstand weer te verlagen. Nadeel is dat je hiermee ook comfort verliest, wat dan weer nefast is bij langere ritten. Een smalle band heeft vooral voordeel bij hoge snelheden, omdat dan ook de luchtweerstand minder is dan bij een band die breder is. Ook bij het accelereren heeft men voordeel bij een smalle, harde band omdat de roterende massa aan de wielen zelf dan beduidend minder is dan bij een dikkere brede band. Dat is dus de reden waarom men in het profpeloton nog steeds met smallere bandjes fietst. Wanneer je zelf ter ontspanning een ritje gaat maken bij een gelijkmatige snelheid van 20-25 km per uur heb je meer voordeel bij een bredere band omdat dan de luchtweerstand door de lagere snelheid een pak minder is en je zelf ook minder hard gaat versnellen na een bocht dan een profrenner.

Nu we de voordelen van bredere banden even op een rijtje hebben gezet, komen we tot de kern van de zaak: welke breedte(s) van buitenbanden kan ik monteren op mijn huidige wielset? Hiervoor hebben ze een handige overzichtstabel gemaakt. Eerst moet je gaan kijken hoe breed je velg is. In veel gevallen gaat dit reeds vermeld staan op de velg zelf bv. 622x17C. 622 slaat in dit geval op de buitendiameter van de velg en 17C duidt op de binnenbreedte van de velg. Deze laatste is dus belangrijk om te kijken welke breedtes van band je kunt gaan monteren op deze velg. Wanneer je bredere banden wil gaan monteren, let er dan wel altijd op dat er voldoende ruimte is binnen de remhoef, maar ook in het frame en de voorvork zelf zodat je voor geen verrassingen komt te staan. Nog enkele leuke buitenbandjes verkrijgbaar in verschillende maten: