Wat zijn de voor- en nadelen van tubeless fietsen nu eigenlijk? Dit is een vraag die we geregeld krijgen van onze klanten en in onze volgende blog gaan we hier wat verder op in.

Het principe van tubeless fietsen is eigenlijk heel eenvoudig: de buitenband wordt gemonteerd op een velg die volledig luchtdicht afgesloten is, waardoor men zonder binnenband kan rijden. Echter in de praktijk blijkt dit niet altijd zo eenvoudig en zijn er toch een aantal zaken waarop gelet moet worden wanneer men tubeless gaat rijden. Eerst en vooral gaan we enkele grote voordelen op een rijtje zetten van tubeless fietsen:

  • Een eerste groot voordeel van tubeless fietsen met speciale tubeless vloeistof is dat het risico op lek rijden aanzienlijk gaat verminderen. De binnenband kan niet meer stuk gaan wanneer men in bv. een spijker rijdt en als dit gebeurt zorgt de vloeistof ervoor dat het gaatje (indien niet te groot) onmiddellijk wordt afgedicht en je gewoon verder kunt fietsen zonder dat de band veel druk verloren heeft.
  • Een tweede voordeel van tubeless rijden is dat je met een veel lagere bandenspanning kunt gaan fietsen waardoor je op modderige parcoursen veel meer grip krijgt. Door de lagere bandenspanning verkrijg je ook nog eens extra comfort tijdens het fietsen waardoor je je lichaam minder zwaar gaat belasten. Wanneer je met een gewone binnenband zou fietsen en een lage bandenspanning is het risico op een "snake bite" ook zeer groot dwz. dat je de binnenband gaat verpletteren door de lage druk wanneer je bv. in een gat in de weg rijdt en je dus met een lekke band staat.
  • In sommige gevallen is er ook een kleine gewichtswinst wanneer je tubeless rijdt. Het tubeless velglint is zeer licht, je hebt geen binnenband meer nodig (wel vloeistof uiteraard) en de tubeless ready buitenbanden zijn ook al danig geëvolueerd zodat deze bijna even veel wegen als een gemiddelde buitenband.
  • Nog een voordeel van het fietsen zonder binnenband is dat de wrijving die je normaal hebt tussen binnen- en buitenband wegvalt. Hierdoor verlaag je de rolweerstand tijdens het rijden omdat de band en de velg 1 geheel vormen en er nergens geen sprake meer is van wrijving intern.

Nu vraagt iedereen zich waarschijnlijk af waarom dan niet iedereen tubeless gaat fietsen? In het mountainbikewereldje is het tubeless fietsen reeds vele jaren vrij goed ingeburgerd maar vooral bij de racefietsen is dit (voorlopig) nog vrij beperkt en wel om volgende redenen:

  • Bij racefietsen is de bandenspanning een pak hoger dan bij een mountainbike. Daarom is het aan te raden om echt specifieke velgen of wielen te gebruiken die ontwikkeld zijn om tubeless mee te fietsen. Anders loop je het risico dat de buitenband van de velg af gaat springen tijdens het rijden. Tubeless velgen hebben een speciale velgrand waardoor de band er niet meer af kan springen. Met lagere bandenspanning zoals bij MTB's heb je hier veel minder last van en kun je bijna iedere velg of wielset tubeless ready maken
  • Tweede reden is dat het gamma aan tubeless buitenbanden voor de racefiets (voorlopig) nog relatief beperkt is. De fabrikanten springen tegenwoordig wel mee op de boot en ontwikkelen steeds meer verschillende en lichtere tubeless ready buitenbanden ook voor de racefiets. In MTB buitenbanden is de keuze in tubeless ready banden al vrij uitgebreid.
  • Wat sommige mensen ook nog tegenhoudt om tubeless te gaan rijden, is dat het iets meer werk vergt de eerste keer om de wielen tubeless te maken dan gewoon een binnenbandje en een buitenbandje opleggen. Maar eenmaal de wielen tubeless ready zijn is het niet meer werk dan een gewone band en kun je van alle voordelen van tubeless rijden genieten!