Iedere fietser wordt er vroeg of laat wel eens mee geconfronteerd: een lekke band onderweg. Wij hebben dan ook al meermaals de vraag gekregen: hoe moet ik nu eigenlijk een binnenband vervangen?

Niets zo vervelend als een lekke band onderweg tijdens een rustig fietstochtje. En meestal ga je het dan ook nog zien dat er nergens in de buurt een fietsenmaker te bespeuren is en dat je nog te ver van huis bent om te voet verder te wandelen. Dan zit er maar 1 ding op: de binnenband vervangen. Het lijkt eenvoudig als je de fietsenmaker een binnenband ziet vervangen maar in de praktijk is het dat niet voor de meeste mensen, simpelweg omdat ze er niet zo vaak mee geconfronteerd worden. Maar als je de volgende handleiding stap voor stap volgt, is het binnenkort kinderspel als je onderweg een binnenband moet gaan vervangen.

Welke binnenband?

Om een reservebinnenband mee te kunnen nemen, moet je er eerst een aanschaffen. Hierbij dien je wel op enkele zaken te letten want de juiste binnenband is heel belangrijk. Om de juiste maat te weten, moet je op de zijkant van de buitenband kijken en vind je de maat terug aan de hand van enkele getallen. Dit kan bv. 700x23C (racefiets) zijn of 37-622 (stadsfiets). Deze maten duiden of de diameter van de velg of buitenband en op de breedte van de buitenband. Nadat je de maat van de binnenband kent, moet nog letten op het soort ventiel dat in je fiets zit: Dunlop, Presta of Schrader (zie foto)? Dan hebben we voldoende info om de correcte binnenband aan te schaffen.

Demonteren van de buitenband

Nu kunnen we overgaan tot het vervangen van de binnenband. Haal het wiel uit de fiets, draai het ventiel open en zorg ervoor dat alle lucht uit de binnenband is. Druk vervolgens de zijkanten van de buitenband naar binnen toe zodat de band loskomt van de velg. Nu kunnen we onze bandenlichters nemen en plaatsen we 2 of 3 bandenlichters met telkens enkele centimeters tussenafstand onder de rand van de buitenband. Wanneer we nu de bandenlichters naar beneden drukken, zal de buitenband over de rand van de velg komen. Nu hebben we voldoende ruimte om met een bandenlichter onder de buitenband rond velg te gaan zodat de buitenband langs 1 kant volledig van de velg komt. Nu kunnen we makkelijk de kapotte binnenband eruit nemen.

Vervangen van de binnenband

Een handige tip om makkelijk het gaatje in de binnenband op te sporen: Laat het ventiel nog op zijn plaats zitten en pomp vervolgens de kapotte binnenband op. Meestal hoor je dan waar het gaatje zit en kun je de binnenband naast de buitenband leggen. Als er dan een scherp voorwerp in de buitenband zit, is dit snel gelocaliseerd. Heel belangrijk is om steeds goed langs de binnenkant van de buitenband te voelen of er geen scherpe voorwerpen meer in zitten en ook altijd het velglint te controleren of dit nog op zijn plaats zit of niet beschadigd is. Dan nemen we onze binnenband en gaan we deze lichtjes oppompen zodat de band mooi rond is. op deze manier voorkom je dat de binnenband dubbel gaat zitten en kan kapot gaan bij het oppompen straks. Plaats vervolgens het ventiel in de velg en duw de binnenband mooi in de buitenband tot deze over de hele lengte op zijn plaats zit.

Monteren van de buitenband

Het monteren van de buitenband is in principe het omgekeerde van het demonteren, alleen gaan we hiervoor NOOIT bandenlichters gebruiken. Als we dit zouden doen, is er altijd een risico om de nieuwe binnenband te beschadigen. We gaan nu met onze handen de buitenband naar binnen op velg duwen. We beginnen aan het ventiel en werken zo langs beide kanten verder. Het laatste stukje dat op de velg moet komen, zit dan recht tegenover het ventiel en gaat altijd wat vaster. Voor we dit laatste stukje op de velg gaan duwen, is het belangrijk om altijd het ventiel enkele keren naar binnen te duwen omdat daar anders een deel van de binnenband onder de buitenband kan blijven zitten. Vervolgens duwen we de zijkanten van de buitenband nog eens mooi naar het midden van de velg toe en dan zouden we voldoende ruimte moeten hebben om het laatste stuk van de buitenband op de velg te duwen. Op de zijkant van de buitenband staat altijd de aanbevolen druk, dus controleer deze altijd even voor je de band gaat oppompen. Wanneer onze band dan opgepompt is, kunnen we deze weer in onze fiets monteren en onze weg vervolgen!