Blog

  1. E-Bike Bosch Displays

    Bosch komt voor seizoen 2017 met een extra display: de Purion. Deze vult de bestaande Intuvia en Nyon display's aan. In deze review zetten we de 3 verschillende display's op een rijtje.

    1.Bosch Intuvia display

    De Bosch Intuvia display blinkt uit in zijn eenvoud terwijl hij toch over alle functies beschikt die nodig zijn. Hij is eenvoudig te bedienen via de display zelf, maar ook via de handige bedieningsunit binnen handbereik waardoor je het stuur niet hoeft los te laten tijdens het fietsen. De Intuvia beschikt over een interne batterij om alle gegevens op te slagen, waardoor deze ook kan afgelezen worden als hij niet op de fiets bevestigd is. Om de batterij te sparen schakelt de Intuvia zichzelf ook uit binnen 1 minuut na het laatste gebruik. Met de Intuvia kun je het gewenste ondersteuningsniveau van de motor erg makkelijk verstellen in 5 verschillende stappen: Off (uitgeschakeld), Eco, Tour, Sport of Turbo. Verder voorziet deze Intuvia je ook van alle mogelijke gegevens betreffende de gereden rit zoals huidige snelheid, maximum snelheid, gemiddelde snelheid, totaalafstand, dagafstand, klok, geschatte actieradius en triptijd. Vrij recent is nog een extra functie toegevoegd: het schakeladvies. Om zo zuinig mogelijk met de batterij om te springen, gaat de Intuvia aangeven wanneer het het perfecte moment is om een versnelling hoger of lager te schakelen. Extra handig aan het Intuvia display is ook dat deze is voorzien van een micro-USB aansluiting waardoor tijdens het fietsen de meeste smartphones en gps-toestellen kunnen opgeladen worden.

    2.Bosch Nyon display

    Met het Nyon display bracht Bosch een complete boordcomputer met bijna eindeloze mogelijkheden op de markt. Hij beschikt over alle basisfuncties van de Bosch Intuvia, die worden weergegeven op een duidelijk 4,3" anti-reflectie kleurenscherm. Bovendien is de Nyon uitgerust met micro-USB aansluiting, WiFi en bluetooth-connectiviteit om zeer makkelijk verbinding te maken met allerlei andere toestellen zoals uw smartphone, mp3-spelers, routers, hartslagband,... In 4 overzichtelijke hoofdschermen kunt u alles makkelijk bedienen: Ride, Fitness,Smartphone en Navigatie. In het Ride hoofdscherm vind u alle gegevens terug met betrekking tot uw afgelegde rit zoals snelheid, gemiddelde snelheid, ondersteuningsstand, batterijpercentage,... In het Fitness hoofdscherm gaat u op basis van uw gemeten rijgegevens de vorderingen in uw algemene fitheid kunnen opvolgen. Dankzij ingenieuze sensoren worden 1000 keer per seconde de trapfrequentie en pedaalkracht gemeten. In combinatie met een hartslagband krijgt u een nog gedetaillerder beeld te zien ivm. uw algemene conditie of kunt u nog doelgerichter gaan trainen. Via het Smartphone hoofdscherm wordt u op de hoogte gehouden wanneer u een SMS ontvangt op uw smartphone. Deze moet u (voor uw eigen veiligheid) wel vanop uw smartphone beantwoorden. Ten slotte is er nog het Navigatie hoofdscherm waarmee u uw route zowel in 2-D als in 3-D kunt weergeven om een zo duidelijk mogelijk beeld van uw route te krijgen. De nyon beschikt over alle wereldkaarten en bovendien kunt u ook zelf bestaande gps routes opladen of via knooppunten een eigen rit uitstippelen. Nadien kunt u zelf ook uw gereden rit delen via sociale media. U kunt ook steeds bepalen welke route u kiest: de mooiste, de kortste of de snelste. Om het u allemaal nog makkelijker te maken, ontwikkelde Bosch de eBike Connect app voor smartphone en het online portal eBike-connect.com voor pc of laptop. Hiermee kunt u vooraf reeds uw route(s) plannen en deze nadien makkelijk synchroniseren. Via de premium functies die u apart kunt bestellen, zijn er nog meer mogelijkheden om de Nyon volledig op uw persoonlijke behoeftes af te stemmen.

    3.Bosch Purion display

    Voor de nieuwste 2017 modellen introduceert Bosch zijn Purion display voor zowel de Active als de Performance Line. De kleinste telg van de Bosch familie oogt zeer overzichtelijk en eenvoudig maar beschikt toch over alle nodige functies. In tegenstelling tot de 2 andere displays van Bosch, is er bij de Purion geen aparte bedieningsunit maar is deze mee geïntegreerd in het display. Met uw duim kunt u zeer eenvoudig de trapondersteuning in 5 niveau's verstellen en ook info over de rit aflezen zoals snelheid, totaalafstand, reikwijdte en dagafstand. De Purion is verder ook voorzien van achtergrondverlichting zodat alle info altijd duidelijk leesbaar is en van een micro-USB aansluiting. Ook de fietsverlichting is zeer makkelijk in- of uitschakelbaar zonder het stuur los te laten. Door zijn strakke en compacte vorm blijft de rest van het stuur helemaal vrij waardoor het allemaal zeer netjes oogt.

    Lees meer »
  2. Onderhoud loopband

    ONDERHOUD LOOPBAND

    Om lang van uw loopband te kunnen genieten is het van belang om deze regelmatig op een aantal punten te controleren.
    Hieronder geven we een overzicht van een aantal onderhoudstips voor de levensduur van de loopband te maximaliseren. 

    Console, handvat en loopband

    Na ieder gebruik dienen deze gereinigd te worden. Hierdoor verwijdert men het zweet en voorkomt men schade of oxidatie.
    Zweet heeft immers een hoog zoutgehalte.
    Men mag het toestel reinigen met water en eventueel met een milde zeep.
    Om het toestel droog en proper te maken, gebruikt men best een zachte doek.
    Papieren doeken kan men beter niet gebruiken aangezien deze schuren en ze kunnen het oppervlak beschadigen.
    Gebruik nooit middelen met alcohol of amoniak voor het toestel te reinigen.
     

    Motorruimte

    De motor zuigt stof aan en aangezien deze praktisch volledig is afgedekt kan het stof niet weg en hecht zich aan de elektronica zoals de printplaat. 
    Trek de stekker uit het stopcontact indien u werkzaamheden uitvoert aan de motorruimte.
    U kan de motorkap verwijderen en het stof uit de ruimte uitzuigen. Het stof wegblazen is nog effectiever maar maakt de omgeving natuurlijk vuiler. U hoeft de contacten niet te poetsen.

    Loopvlak

    Het loopvlak zweeft over een gladde plaat welke uw gewicht draagt.
    Tijdens het lopen komt het loopvlak in contact met de onderliggende plaat.
    De onderliggende plaat dient dus altijd glad te zijn zodat het loopvlak niet gekneld geraakt tussen uw eigen eigen gewicht en de onderliggende plaat.
    Wij adviseren Top Glide van Kettler voor het behandelen van het loopvlak.
    Klap het loopvlak omhoog en spuit onder de mat en in het midden de Top Glide olie. Hierna kan u het best een aantal minuten gaan lopen om het te laten verspreiden over de hele breedte. 

     

    Aanspannen loopvlak

    Na verloop van tijd kan het zijn dat het loopvlak moet aangespannen worden.
    De band op spanning houden, zorgt ervoor dat de band mooi in het midden blijft lopen.
    Met een inbussleutel draait u de schroeven (rechts en links) telkens met een halve slag aan.
    Zo komt er meer spanning op de band 

    Lees meer »
  3. Alternatieven voor herstelling lekke band

    Als aanvulling op onze blog over het vervangen van een binnenband, behandelen we ook nog enkele alternatieven om een lekke binnenband te herstellen. Ook zijn er nog enkele mogelijkheden om het risico op een lekke band te verkleinen want tenslotte staat niemand graag aan de kant met een lekke band.

    Een binnenband vervangen is niet altijd even makkelijk als je bv. een fiets met een naafversnelling en gesloten kettingkast hebt of een e-bike met motor in het achterwiel en al zeker niet als je dan nog ergens langs de kant van de straat staat met beperkt gereedschap bij de hand. Maar geen nood, hiervoor zijn er enkele handige oplossingen die we even toelichten voor jullie.

    BBB Leakfix

    Een eerste mogelijkheid is om de binnenband te plakken m.b.v. de speciale BBB Leakfix bandenpleisters. Dit zijn zelfklevende bandenpleisters waarvoor je geen aparte lijm nodig hebt, dus gewoon rechtstreeks op de binnenband. Voorwaarde is wel dat het gat in de binnenband niet te groot is, anders moet deze sowieso vervangen worden. Om de band te plakken, hoef je het wiel niet te demonteren maar hoef je enkel de buitenband los te maken van de velg en het gaatje in de binnenband te zoeken (en uiteraard controleren of er niets scherps in de buitenband zit). Vervolgens maak je de binnenband wat ruw d.m.v. het bijgeleverde schuurpapiertje. Nu zijn we klaar om de bandenplakker op het gaatje te kleven en de binnen- en buitenband terug op de velg te monteren. Band oppompen en je kunt weer verder fietsen!

    Gaadi binnenband

    De Gaadi binnenband is om het makkelijk te verwoorden een binnenband met 2 uiteindes. Deze is beschikbaar voor alle wielmaten van 20" t.e.m. 28" en met verschillende ventielen. In onderstaand filmpje kun je zien hoe makkelijk deze te plaatsen is. De Gaadi binnenband is erg praktisch voor fietsen met een gesloten kettingkast of e-bikes met een motor in het achterwiel.

    Vittoria Pit Stop

    Vittoria Pit Stop Road Racing is een handig opblaas- en reparatiepatroon. Deze wordt veel gebruikt voor racefietsen met tubes maar kan ook gebruikt worden met een gewone standaard binnenband. Het principe hierachter is in feite vrij eenvoudig: bij een lekke band controleer je eerst of er geen scherpe voorwerpen meer in je tube/buitenband zitten en dan neem je je busje Pit Stop (dat overigens compatibel is met alle soorten ventielen) en open je het ventiel. Vervolgens duw je het Pit Stop patroon op het ventiel gedurende een 50-tal seconden tot het busje leeg is. Dan draai je nog eens met het wiel zodat de latex schuim zich overal in de binnenband kan verdelen en dan zou je weer verder moeten kunnen fietsen.

    Antilek buitenbanden

    Beter voorkomen dan genezen luidt een bekend spreekwoord en dit geldt ook voor lekke banden. Er zijn ondertussen verschillende speciale antilek banden verkrijgbaar in alle maten en breedtes. Dé koploper in antilekbanden is Schwalbe. Hun bekendste band is de Marathon Plus en dat heeft enkele heel goede redenen. Deze band beschikt over een speciale antileklaag van liefst 5mm dikte die bestaat uit speciaal zeer elastisch rubber waardoor zelfs punaises niet door de band kunnen prikken. In vergelijking met andere antilekbanden ligt de rolweerstand van de Marathon Plus band beduidend lager. Ook zijn de zijwanden verstevigd, speciaal voor gebruik met e-bikes en zijn ze bovendien beter bestand tegen ouderdomsscheurtjes. Al deze eigenschappen in combinatie met zijn lange levensduur zorgen ervoor dat deze band niet te kloppen is! Verkrijgbaar in de meest gangbare maten van 26" tot 28".

    Voor de racefietsen ontwikkelde Schwalbe de Durano Plus buitenband. De Durano Plus heeft een antileklaag die net iets minder sterk is dan de Marathon Plus om zo een nog lagere rolweerstand te verkrijgen. Desondanks blijft dit de raceband met de beste bescherming tegen lekrijden. Kortom, dit is een ideale traningsband voor wie veel kilometers noeste trainingsarbeid wil verrichten zonder zich zorgen te maken over eventuele lekke banden.

    NoTubes vloeistof

    Nog een heel bekend product is de NoTubes vloeistof. Dit wordt vooral toegepast op de MTB banden en is in feite vloeibare latex die op voorhand in de band gedaan wordt. Wanneer we men dan in een scherp voorwerp rijdt, gaat de latex automatisch samen met de lucht die ontsnapt de buitenband weer dicht maken op enkele seconden. Meer info hierover vind je in onze blog over tubeless fietsen.

    Lees meer »
  4. Winteronderhoud

    Wat rijdt er beter dan een fiets die tiptop in orde is en mooi blinkt? Zorg er daarom voor dat jouw fiets tijdig nagezien wordt en vermijd zo ook grote kosten en defecten aan je fiets. Ideaal hiervoor is ons uitgebreid winteronderhoud.

    Een fiets kan soms serieus afzien in ons Belgenlandje waar het weer niet altijd even schitterend is. Maar doorwinterde fietsers laten zich niet afschrikken door wat regen en trotseren weer en wind met hun favoriete stalen ros. Of als de racefiets op stal gaat in de winterperiode, halen velen hun mountainbike boven om modder en sneeuw te trotseren. We moeten er dan ook geen tekeningetje bij maken dat het materiaal het zwaar te verduren krijgt in deze omstandigheden. Je moet in deze soms erg zware omstandigheden dan ook volledig kunnen betrouwen op je fiets dat deze je niet in de steek laat. Daarom is het uiterst belangrijk dat je materiaal altijd goed onderhouden is en vlekkeloos functioneert. Speciaal hiervoor bieden wij ons uitgebreid winteronderhoud aan. Wat dit precies inhoudt en hoe we te werk gaan, kunnen jullie hieronder ontdekken:

    • Volledige demontage van alle onderdelen zodat de fiets helemaal gereingd kan worden en de lak nog een extra beschermingslaag krijgt met een speciale behandelende polish spray waardoor het vuil zich veel minder aan de fiets gaat hechten. Hierdoor ziet de fiets er terug als nieuw uit en geef nu zelf toe: niets dat zo prettig rijdt als een mooie fiets die blinkt als een spiegel!
    • De volledige aandrijving (ketting, tandwielen, crankstel, voor- en achterderailleur) wordt dan ook nog eens apart ontvet en proper gemaakt. Met onze speciale tool controleren we dan ook de slijtage van de ketting en wordt deze indien nodig vervangen zodat de fiets vlekkeloos schakelt en het risico op een kettingbreuk tot een minimum wordt herleid.
    • Als alle onderdelen helemaal proper zijn, wordt de fiets onderdeel per onderdeel terug gemonteerd. Hierbij worden alle onderdelen gecontroleerd op slijtage of defecten en vervangen indien nodig zodat u met een gerust gemoed weer de baan op kunt.
    • Balhoofd en trapas worden terug in het frame gemonteerd met een speciale montagepasta zodat de lagers beschermd zijn tegen inkomend vocht en niet kunnen gaan kraken. Dan worden deze spelingvrij afgesteld.
    • Ook de zadelpen wordt gedemonteerd (nadat de zadelhoogte is opgemeten), proper gemaakt en met een speciale montagepasta weer gemonteerd op identiek dezelfde hoogte. Dat dit gebeurt is ook heel belangrijk om te vermijden dat de zadelpen na verloop van tijd helemaal vast komt te zitten in het frame.
    • Als alle onderdelen gemonteerd zijn, komen de wielen aan de beurt. 1 van de belangrijkste onderdelen van een goed bollende fiets zijn uiteraard de wielen. Deze worden ontdaan van de banden, die tevens gecontroleerd worden op slijtage en eventuele beschadigingen. Hierna worden de naven open gehaald en gereingd. De lagers worden dan terug helemaal ingevet en weer gemonteerd. De as wordt dan terug spelingvrij afgesteld en hierna kunnen we de spaakspanning gaan controleren. Een goede en gelijkmatige spaakspanning is onontbeerlijk om het risico op spaakbreuk te verkleinen. De wielen worden dan met behulp van onze professionele wielrichter terug helemaal gecentreerd. Dan kunnen de banden er weer op en worden ook de wielen in de fiets gestoken.
    • De binnen- en buitenkabels worden uitgebreid gecontroleerd dat deze niet verroest zijn wat een slechte werking van remmen of versnellingen kan veroorzaken. Bij de binnenkabels is het heel belangrijk om erop te letten dat deze nergens uitgerafeld zijn want dan is een kabelbreuk niet ver meer af. Stel je maar eens voor dat de kabel het begeeft wanneer je plots bruusk moet remmen. Dit kan dus ook vermeden worden door een goed onderhoud en controle van je fiets.
    • Alle bouten en moeren van de fiets worden met behulp van een momentsleutel op het correcte moment aangetrokken om te voorkomen dat bouten kunnen loskomen of afbreken
    • Dan worden de remmen perfect afgesteld en ook de remblokken gecontroleerd op slijtage. Een goed werkende rem is ten slotte van levensbelang. Ook de versnellingen worden terug afgesteld zodat je elk obstakel onderweg probleemloos kunt overwinnen. De ketting en alle bewegende onderdelen worden dan ook nog eens gesmeerd met een speciale olie om slijtage tegen te gaan en een perfecte werking te garanderen
    • Indien de fiets voorzien is van verlichting wordt deze ook gecontroleerd zodat je 's avonds veilig de baan op kunt.

     

    Zoals je ziet wordt elk boutje van de fiets grondig nagekeken om het risico op defecten te minimaliseren. Niemand staat tenslotte graag aan de kant met een kapotte fiets tijdens een gezellig fietstochtje met het gezin of 's morgens vroeg onderweg naar zijn of haar werk. Vermijd dit dus door ons uitgebreid winteronderhoud. Tijdens de winterperiode gaan veel fietsen ook tijdelijk op stal door het slechte weer en worden weer bovengehaald tegen het voorjaar wanneer het zonnetje weer wat vaker schijnt. Als er vocht in de lagers geraakt en de fiets staat een tijd droog binnen, kan dit vocht ervoor zorgen dat de lagers binnenin gaan roesten en alles vast komt te zitten. Zorg er daarom dus voor dat dit niet gebeurt en vermijd zo ook kosten van vastgeroeste trapassen of wielnaven. Bovendien staat uw fiets helemaal klaar wanneer het seizoen terug begint en vermijdt u langere wachttijden voor onderhoud tijdens het hoogseizoen.

    Ons winteronderhoud gebeurt aan een vaste prijs, ongeacht hoe lang er aan de fiets gewerkt wordt. Onderdelen die eventueel moeten vervangen worden, zijn niet inbegrepen in de prijs.

    Maak dus tijdig uw afspraak en zorg ervoor dat uw fiets perfect in orde is voor het nieuwe seizoen!

    Lees meer »
  5. Hoe vervang ik een binnenband?

    Iedere fietser wordt er vroeg of laat wel eens mee geconfronteerd: een lekke band onderweg. Wij hebben dan ook al meermaals de vraag gekregen: hoe moet ik nu eigenlijk een binnenband vervangen?

    Niets zo vervelend als een lekke band onderweg tijdens een rustig fietstochtje. En meestal ga je het dan ook nog zien dat er nergens in de buurt een fietsenmaker te bespeuren is en dat je nog te ver van huis bent om te voet verder te wandelen. Dan zit er maar 1 ding op: de binnenband vervangen. Het lijkt eenvoudig als je de fietsenmaker een binnenband ziet vervangen maar in de praktijk is het dat niet voor de meeste mensen, simpelweg omdat ze er niet zo vaak mee geconfronteerd worden. Maar als je de volgende handleiding stap voor stap volgt, is het binnenkort kinderspel als je onderweg een binnenband moet gaan vervangen.

    Welke binnenband?

    Om een reservebinnenband mee te kunnen nemen, moet je er eerst een aanschaffen. Hierbij dien je wel op enkele zaken te letten want de juiste binnenband is heel belangrijk. Om de juiste maat te weten, moet je op de zijkant van de buitenband kijken en vind je de maat terug aan de hand van enkele getallen. Dit kan bv. 700x23C (racefiets) zijn of 37-622 (stadsfiets). Deze maten duiden of de diameter van de velg of buitenband en op de breedte van de buitenband. Nadat je de maat van de binnenband kent, moet nog letten op het soort ventiel dat in je fiets zit: Dunlop, Presta of Schrader (zie foto)? Dan hebben we voldoende info om de correcte binnenband aan te schaffen.

    Demonteren van de buitenband

    Nu kunnen we overgaan tot het vervangen van de binnenband. Haal het wiel uit de fiets, draai het ventiel open en zorg ervoor dat alle lucht uit de binnenband is. Druk vervolgens de zijkanten van de buitenband naar binnen toe zodat de band loskomt van de velg. Nu kunnen we onze bandenlichters nemen en plaatsen we 2 of 3 bandenlichters met telkens enkele centimeters tussenafstand onder de rand van de buitenband. Wanneer we nu de bandenlichters naar beneden drukken, zal de buitenband over de rand van de velg komen. Nu hebben we voldoende ruimte om met een bandenlichter onder de buitenband rond velg te gaan zodat de buitenband langs 1 kant volledig van de velg komt. Nu kunnen we makkelijk de kapotte binnenband eruit nemen.

    Vervangen van de binnenband

    Een handige tip om makkelijk het gaatje in de binnenband op te sporen: Laat het ventiel nog op zijn plaats zitten en pomp vervolgens de kapotte binnenband op. Meestal hoor je dan waar het gaatje zit en kun je de binnenband naast de buitenband leggen. Als er dan een scherp voorwerp in de buitenband zit, is dit snel gelocaliseerd. Heel belangrijk is om steeds goed langs de binnenkant van de buitenband te voelen of er geen scherpe voorwerpen meer in zitten en ook altijd het velglint te controleren of dit nog op zijn plaats zit of niet beschadigd is. Dan nemen we onze binnenband en gaan we deze lichtjes oppompen zodat de band mooi rond is. op deze manier voorkom je dat de binnenband dubbel gaat zitten en kan kapot gaan bij het oppompen straks. Plaats vervolgens het ventiel in de velg en duw de binnenband mooi in de buitenband tot deze over de hele lengte op zijn plaats zit.

    Monteren van de buitenband

    Het monteren van de buitenband is in principe het omgekeerde van het demonteren, alleen gaan we hiervoor NOOIT bandenlichters gebruiken. Als we dit zouden doen, is er altijd een risico om de nieuwe binnenband te beschadigen. We gaan nu met onze handen de buitenband naar binnen op velg duwen. We beginnen aan het ventiel en werken zo langs beide kanten verder. Het laatste stukje dat op de velg moet komen, zit dan recht tegenover het ventiel en gaat altijd wat vaster. Voor we dit laatste stukje op de velg gaan duwen, is het belangrijk om altijd het ventiel enkele keren naar binnen te duwen omdat daar anders een deel van de binnenband onder de buitenband kan blijven zitten. Vervolgens duwen we de zijkanten van de buitenband nog eens mooi naar het midden van de velg toe en dan zouden we voldoende ruimte moeten hebben om het laatste stuk van de buitenband op de velg te duwen. Op de zijkant van de buitenband staat altijd de aanbevolen druk, dus controleer deze altijd even voor je de band gaat oppompen. Wanneer onze band dan opgepompt is, kunnen we deze weer in onze fiets monteren en onze weg vervolgen!

    Lees meer »
Pagina
Copyright © 2016 Magento. All rights reserved.